Juiste bewaartermijn van administratie particulieren

Veel mensen bewaren al hun papieren veel te lang. Om maar even een voorbeeld te noemen: het polis blad van de zorgverzekering krijg je elk jaar opnieuw, telt gemiddeld 40 pagina’s en neemt dus ruimte in de kast in. En dat terwijl deze zo opnieuw is op te vragen bij de zorgverzekeraar, en waarschijnlijk ook op het internet te vinden is.
Maar wat is dan wel de juiste termijn voor het bewaren van alle papieren? We hebben alles eens voor je op een rijtje gezet.
Je leven lang
- Notariële stukken (bijv. testamenten, akten)
- Diploma’s, certificaten en getuigschriften
- Arbeidscontracten
- Inentingspapieren
- Jaaropgaven en -overzichten
- Medische documenten
- Trouwboekje-samenlevingscontract
- Geboorte-adoptie-erkenningspapieren
5 jaar (particulieren)
- Belastingpapieren
- Salarisstroken
- Bankafschriften
Particulieren zijn niet wettelijk verplicht hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) te bewaren. Maar de belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om je administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.
7 jaar (ondernemers)
- Grootboek
- Debiteuren- en crediteurenadministratie
- In- en verkoopadministratie
- Loonadministratie
- Voorraadadministratie
- Papieren m.b.t. onroerende goederen moet je minimaal 10 jaar bewaren
Tot het einde van de overeenkomst
- Verzekeringspolissen (alleen laatste exemplaar)
- Lidmaatschapsbewijzen/abonnementen (alleen laatste exemplaar)
- Pensioenoverzichten
- Garantiebewijzen/aankoopbonnen
- Servicecontracten
- Arbeidsovereenkomst
- Huurcontract
- Autopapieren incl. rekeningen garage zolang de auto eigendom is.